top of page
  • Galerija - PN

Frida F. : Domus

Updated: Apr 19, 2020


Bok! Ja sam Frida – bogata i ugledna Rimljanka i danas ću Vam opisati svoj dom (Domus). 

Sa svojom obitelji živim u raskošnoj vili u Rimu. Moja obitelj je velika, uz moje roditelje i sestre s nama još žive i obitelji moja dva starija brata, te robovi. Naša kuća je cijela izgrađena od kamena. Sa ulice se vidi samo jedan dio kuće – onaj gdje se nalaze trgovine (Taberna), koje imaju izlaz na vrt s kolonadom (Peristylium). U kući imamo dvije trgovine u kojima prodajemo skupo posuđe. Ostale su prostorije kuće okrenute prema unutra. Sa rimskih ulica se također može vidjeti predivan ulaz u kuću (Fauces). Kuća ima malo prozora, koji su uski, mali i nalaze se pri vrhu kuće. Kada uđete u kuću kroz glavni ulaz, proći ćete kroz uzak, ulazni hodnik (Vestibulum), koji vodi do središnjeg dijela kuće-unutarnjeg otvorenog dvorišta (Atrium).

U Atriju nalazi se Impluvijum (bazen za skupljanje kišnice), a iznad njega je Compluvium (krovni otvor iznad atrija za sakupljanje kišnice). Za nas Rimljane, Atrium je jako bitan dio kuće, putem kojeg zrak, svjetlost i zelenilo dopiru u središte kuće budući je kuća s ovakvim rasporedom izolirana od ulice, sto nam daje privatnost. Atrij je meni najdraži dio našeg doma. Njegovom uređenju posvetili smo puno pozornosti te je njegov pod obložen lijepim, pločicama s motivima na podu, zidovi su također ukrašeni geometrijskim oblicima, stupovi imaju linije u boji…

Prema Atriju orijentirane su male spavaće sobe (Cubiculum), a na kraju/krilu obje strane Atrija smještene su sporedne prostorije(Alae). Kuhinja (Culina) nalazi se pored sporedne postorije s jedne strane Atrija, a druge strane uz drugu sporednu prostoriju nalazi se blagavaonica (Triclinium). Inače u rimskoj kući je zanimljivo to što ponekad može imati jednu kuhinju i dvije blagavaonice. Naime, zajedničko druženje uz hranu i piće je vrlo bitno Rimljanima, to rade i na svoj način. Odnosno oni jedu ležeći i uvijek jedu s desnom rukom. S druge strane atrija, nasuprot velikog hodnika, između kuhinje i blagavaonice nalazi se veliki ured, odnosno radna soba, s izlazom na vrt (Peristylium). Eto, nadam se da ste nešto novo saznali o načinu života i stanovanju Rimljana. Pozdrav do sljedećeg puta!



 USPOREDBA VLASTITOG STANA I RIMSKOG DOMUSA 


Zdravo, ja sam prava Frida, sve ovo o rimskoj vili sam izmislila, ali sam se koristila pravim informacijama


o rimskoj kući. Sada bih voljela usporediti svoju i rimsku kuću..




Prva, bitna razlika koju uočavam je veličina i vrsta kuće. Ja živim u malom stanu sa samo par prostorija, a Rimljani su živjeli u velikim, raskošnim vilama sa više od 10 prostorija. Ipak shvaćam zašto je to tako, jer u rimskom domu je živjelo puno više ljudi, nego u mom stanu. Druga razlika je u samim prostorijama – one se razlikuju po namjeni, veličini, namještaju, obliku.. Na primjer oni najbogatiji Rimljani imali su dvije blagavaonice, u kojima su jeli ležečki, na nečemu nalik na mali krevet. Također su uvijek jeli prstima samo desne ruke. Mi ipak uvijek uspravno i pristojno sjedimo za stolom koristeći se priborom za jelo i bilo kojom rukom☺… Svakako u našem stanu nema Atrija kao središnjeg dijela, ali središnji dio našeg stana čini dnevni boravak s blagavaonom i s izlazom na mali balkon. Raspored prostorija nije takav da su spavaće sobe orijentirane prema središnjem dijelu stana. Primjećujem naravno i razliku u tome što u mom stanu ima puno velikih prozora prema van putem kojih prodire svjetlost u naš stan. Iskreno, da mi netko postavi pitanje gdje bi radije živjela odgovorila bih ne znam, jer mi se sviđa veličina i ,,sloboda“ rimske kuće, no naravno da mi se iznimno više sviđa namještaj i uređaji iz 21. stoljeća…


 

Frida F., 6. a

34 views
bottom of page